De werken aan de nieuwe snelwegbrug van de E313 over de spoorlijn Lier-Herentals in Grobbendonk zijn zo goed als klaar. Het wegdek op de brug is volledig geasfalteerd en in de loop van de komende dagen worden nog de markeringen aangebracht.
Daarna zijn de laatste werken aan de brug afgerond. In de nacht van maandag 4 op dinsdag 5 september kan het verkeer richting Antwerpen voor het eerst over de nieuwe brug rijden. Vanaf woensdagochtend 6 september verloopt het verkeer opnieuw volledig normaal.
Verkeer volgende week over nieuwe brug
Volgende week maandag zal het Agentschap Wegen en Verkeer een laatste test en controle van de brug en het nieuwe wegdek uitvoeren. Als dit naar wens verloopt, wordt het verkeer richting Antwerpen in de nacht van maandag 4 op dinsdag 5 september terug op de eigen rijrichting van de snelweg gezet.
Vanaf maandagavond 20u eerst enkel nog over de pechstrook, zodat de aannemer de doorsteken in de middenberm kan sluiten en de tijdelijke markeringen kan verwijderen. Tegen de ochtend (6u) rijdt het verkeer richting Antwerpen dan volledig over de nieuwe brug zonder hinder.
In de nacht van dinsdag 5 op woensdag 6 september wordt alle signalisatie en tijdelijke markeringen op de rijrichting Hasselt weggehaald. Tegen woensdagochtend verloopt dan ook het verkeer richting Hasselt terug volledig normaal.
Nieuwe brug van fundering tot wegdek
In maart 2016 begon het Agentschap Wegen en Verkeer aan de vernieuwing van de snelwegbrug in Grobbendonk. De noordelijke helft van de brug werd daarbij volledig afgebroken, inclusief de pijlers en funderingen, en vervolgens heropgebouwd. De zuidelijke helft werd eerder al versterkt, in 2012. De nieuwe brug is ook wat breder dan de vorige. Moest de E313 in de toekomst ooit verbreed worden, dan is deze brug hier al op voorzien.
De werken aan de brug hebben tijdens het voorbije anderhalf jaar enkele vertragingen gekend. Dat kwam onder meer doordat verschillende, op maat gemaakte onderdelen bij de levering niet aan de strenge kwaliteitseisen bleken te voldoen die door het agentschap werden opgelegd.
Zo was er een probleem met de kwaliteitstesten van de brugliggers en moesten de spankabels opnieuw geproduceerd, geleverd en getest worden, wat extra tijd in beslag nam.
De hoge kwaliteitseisen die AWV stelt zijn noodzakelijk om de veiligheid en een voldoende lange levensduur van de nieuwe brug te garanderen. Foto's archief NNieuws /Dirk De Smollie